De afgelopen weken heb ik – voornamelijk op Instagram – mijn ‘afvalproces’ met jullie gedeeld. Omdat ik toch wel veel vragen kreeg, schrijf ik vandaag een vervolgblog.

Ik kreeg trouwens toch ook veel ongevraagde tips. Hoe het werkt met wielrennen en je vetverbranding, hoe het werkt met te snel afvallen, en ga zo maar door. Het zal mijn blonde haar wel zijn denk ik ;-). Helaas weet ik maar al te goed hoe het werkt. Maar weten en doen is helaas voor veel mensen niet hetzelfde. (En als mensen je dan tips gaan geven dan kun je je zoooo dom of lui gaan voelen…). Geloof me, je kunt heel goed weten hoe het werkt met afvallen en op gewicht blijven en toch te zwaar zijn. Zelfs als je regelmatig aan wielrennen of andere beweging doet.

Als je het mij vraagt ís er geen speciale methode om af te vallen. Het ís niet ingewikkeld. Het vraagt niet per se om speciale kennis. Maar je moet het wél doen. Én blijven doen. Ok, zo gemakkelijk zal ik me er niet vanaf maken. Hieronder beschrijf ik mijn vijf belangrijkste tips. Als je vernieuwende methodes verwacht, moet ik je nu alvast teleurstellen. Het zijn vooral open deuren, de dingen die meesten van ons echt al wel weten. Maar soms kan het helpen om het allemaal weer een keer te lezen als je nog net dat ene zetje nodig hebt. Voor iedereen die er nu echt voor wil gaan: je kunt het, en die racefiets gaat je (vanaf nu) echt helpen!

1. Niet.Meer.Snaaien

Wielrennen afvallen tipsIn mijn eerst blog beschreef ik al hoe ik te zwaar werd door teveel en vooral te ongezond eten. Ja echt. Wat een verrassing hè. Elke lunch tosti’s, kip samba salade, drop. Daar word je gewoon zwaarder van. Punt. (Tenzij je natuurlijk vervolgens de Tour de France fietst ofzo). En helaas, ook als je dan wat minder gaat snaaien en meer gaat bewegen, val je niet per se af. Ok, je wordt misschien niet zwaarder, maar om gewicht te verliezen moet het roer radicaal om. En als je dan net zo’n lekkerbek als ik bent, dan is dit misschien wel het lastigste aspect van afvallen. Wat niet mee helpt, is dat heel veel zoet en vet eten gewoon hartstikke verslavend is en dat het dan heel lastig kan zijn om een gezonde middenweg te vinden. Gelukkig kan ik je nu al vertellen dat het echt went. Wanneer je het snaaigoed afzweert, ontwent je lichaam de snelle suikers en na een tijdje kom je écht op een punt dat je het niet meer mist. Even doorzetten dus. Maak duidelijke afspraken met jezelf en blijf jezelf herinneren aan de reden dat je dit doet. Ik beloof je dat je je heel snel fitter zult voelen en dat helpt je weer om in de anti-snaai-flow te blijven. (Bij punt 4 geef ik nog een tip om dit makkelijker te maken).

2. Bewust(er) worden

Afvallen wielrennen tipsIn principe kom je met ‘gewoon eten’ al een eind, maar het helpt mij wel enorm om me bewust te worden van wat ik nu eet. Eigenlijk wil ik het c-woord niet gebruiken – je weet wel, van die beestjes die je kleding ’s nachts kleiner maken – want een te eenzijdige focus hierop kan ervoor dat je te weinig van de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Hoewel ik een app gebruik om die beestjes bij te houden, is alleen naar calorieën kijken heel beperkt en zeker niet waar het voor mij om draait. Als je moeite hebt met inschatten wat goed voor je is, raad ik je aan hulp te zoeken bij een gerenommeerde diëtist. (Zoals Yneke Kootstra, die niet alleen veel van voeding weet, maar ook van fietsen). Voor mij draait het niet om extremen, maar om nuances of balans. Dan heb ik het over dingen als een stuk meer groentes, ietsje meer eiwitten en een klein beetje minder koolhydraten. En nog wel gewoon de ‘goede vetten’ als olijfolie en avocado (alleen nu geen hele, maar een halfje), maar géén sausjes e.d. (Behalve dan die ene keer per week dat ik net een beetje extra geniet, maar ook dan probeer ik matig te zijn met de hele vetten dingen). Voor mij draait het om slim eten, zodat je nooit meer honger hebt.

 

3. Leg je eetgedrag eens onder de loep

Wielrennen gewicht verliezenEigenlijk had dit tip nummer 1 moeten zijn! Maar ik durfde er niet mee te beginnen, omdat dit ook de allermoeilijkste is en ik wil natuurlijk niet dat jullie afhaken. En omdat het zo persoonlijk is, kan ik het niet makkelijker maken. Sorry. Wat ik bij dit punt wil zeggen dat het enorm helpt als je weet wat je grootste valkuilen zijn. Een boek dat mij heeft geholpen is Liefde in plaats van chocola. Hoewel het boek gericht is op emotie-eters, helpt het ook als je dat niet bent. (En gelukkig grijp ik tegenwoordig niet meer naar chocola als ik me rot of onrustig voel. Maar toch leerde ik nog wel wat van het boek). Het hielp me om de situaties in kaart te brengen waarin het mis gaat. In mijn geval zijn dat vooral de sociale situaties. Ik wil vaak gewoon gezellig meedoen. Zo heb ik nu weer collega’s die als het even kan elke week taart en snoep meenemen. En ik weet dat als ik daar aan begin, dat er dan ook geen middenweg is voor mij. Ik heb nu dan ook serieus een zero-tolerance beleid als het op snaaien op werk gaat. Als het gaat om gezellige momenten met familie en vrienden, dan sta ik daar anders in. Die situaties komen 1) minder vaak voor, en 2) dan mag een beetje meedoen voor de gezelligheid wel. Mijn oplossing is vooruit denken. Van tevoren nadenken over wat je wel en wat je niet wil. Zo ging ik laatst op een verjaardag niet voor de taart, maar wel voor het gekookte eitje met runderrookvlees en een kipspiesje. En vanavond eet ik als ik Wie is de Mol kijk bij mijn vriendin géén koekje bij de koffie, maar ik neem wel lekker een rood wijntje. Ik heb ook een uur op de Tacx gezeten vandaag, dus dan kan dat best! Ik ben me nu dus meer bewust van mijn valkuilen en bedenk van tevoren goed hoe ik met verleidelijke situaties om wil gaan. En daarmee komen we gelijk op het volgende punt.

4. Vooruit denken

Dieet wielrennenEigenlijk hangt en staat ALLES met dit punt. Wil je niet meer snaaien, zorg dat dat je genoeg hebt gegeten zodat je de verleiding kunt weerstaan. Wat genoeg is, weet je door bewuster te zijn van wat en hoeveel je kunt eten. En je gaat minder snel de mist in als je vooruit denkt over de te verwachten moeilijke situaties. Dit zou je dus bijna als een samenvatting van de punten hierboven kunnen zien, maar toch wil ik er nog even wat dieper op in gaan. Voor mij begint vooruit denken met het in huis hebben van de juiste dingen. (En als je je echt niet kunt beheersen dan ook het niet in huis hebben van ‘slechte’ dingen, maar dat kun jij alleen bepalen want ik kan me inmiddels goed beheersen als ik maar vooruit denk). Op onze boodschappenlijst staan tegenwoordig standaard dingen als appels, snoeptomaatjes en magere kwark.

Verder betekent het plannen wat je wanneer wil eten én wanneer je het klaar wil maken. Dat klinkt als heel veel werk, maar je wordt er vanzelf handig in. Zo zorg ik vaak op mijn rustigere dagen dat ik veel groenten heb gesneden en mijn lunch voor werk heb voorbereid. Ook zorg ik vaak dat ik wat overhoud van het avondeten en vul dat aan met wat extra groenten als lunch voor de dag erna. Dan ga ik op de drukke momenten – bijvoorbeeld als ik na een lange week op vrijdagavond moe thuis kom en nog moet koken – niet de mist in. (De afgelopen vrijdagavond at ik trouwens twee broodjes hamburger mét saus. Bewust. Want als je jezelf echt alles ontzegt dan houd je het niet vol om een leven lang gezond te eten, ook nadat je je overtollige kilo’s kwijt bent geraakt).

En last but not least betekent vooruit denken ook nadenken over hoe je gaat reageren in moeilijke situaties. Zo wist ik dat een collega brownies mee naar werk zou nemen, dat ze aan zou dringen en dat ze misschien teleurgesteld zou zijn als ik nee zou zeggen. Door hier van tevoren bewust over na te denken, kon ik nee zeggen zonder schuldgevoel (en me zelfs een beetje trots voelen)! Mijn collega drong inderdaad aan, ze was waarschijnlijk even teleurgesteld, maar uiteindelijk zijn we even goede collega’s. Ze riep laatst zelfs dat ik aan het afvallen ben omdat ik Kelian bij wil kunnen houden in Portugal. Het kwartje is gevallen en ze dringt niet meer aan.

 

5. Fiets!

Haha, je dacht toch niet dat deze tip kon ontbreken in een blog van een fietsfanaat :p. Natuurlijk weet elk weldenkend mensch dat bewegen een must is als je af wil vallen. Of gewoon als je je überhaupt gezond wil voelen. En dat hoef ik jou als je Chickfietst volgt als helemaal niet te vertellen, want jij weet hoe fijn bewegen is. Helaas betekent veel bewegen niet dat je dan ook automatisch afvalt. (Ik fietste in 2018 minimaal vijf uur per week, maar ik viel toch niet af). Daar zou ik haast nog wel een blog over kunnen schrijven, maar gezien de lengte van dit blog tot nu toe, houd ik het kort.

Het begint allemaal met bewegen met regelmaat. Niet dat avondje zwoegen met de snelle groep van de vereniging, niet die uitdagende toertocht op de mountainbike, maar elke dag minimaal dat halve uurtje rustig bewegen. Voor mij is dat alleen vol te houden als ik er een gewoonte van maak. Zo is het niet elke keer weer een keuze die ik moet maken, het zit gewoon in mijn dagelijkse ritme gebakken. Toen ik nog dichter bij mijn werk woonde, was dat elke dag na het eten minimaal een half uurtje lopen. Met zijn tweetjes gezellig bijkletsen over de dag. Dan is het nog goed voor je relatie ook 😉 En nu is het de gewoonte om elke dag – ja, echt elke dag, geen excuses – naar werk te fietsen. Het is geen keuze meer. Ik doe dat dat gewoon. Verwacht geen wonderen, maar wel een goede basis om je fit te voelen.

En dat geldt eigenlijk voor alle tips hierboven. Verwacht geen wonderen, geen trucs om snel af te vallen. (Al ben ik met alle tips hierboven nu al wel bijna 4 kilo af gevallen). Dat moet je ook niet willen. Het allerbelangrijkste is dat je je fit voelt in je lijf en dat je het langere tijd – misschien wel voor altijd – vol kunt houden. Dan volgt de rest vanzelf!

PS Gezien ik zoveel reacties heb gekregen van mensen die ‘mee willen doen’, broed ik nog op een leuke manier om daar vorm aan te geven. Ideeën daarover zijn natuurlijk van hart welkom! Tips geven om te laten zien hoe goed jij weet hoe het werkt met afvallen hoeft van mij niet. Alvast bedankt!

Check hier de nieuwste producten van Chickfietst: