De afgelopen maanden ben ik zomaar ineens sneller gaan wielrennen. Gemiddeld rijd ik 3 kilometer sneller per uur dan de afgelopen jaren. Ik ben niet meer zo snel geweest sinds mijn eerste jaar op de racefiets. En net als toen heb ik er niks speciaals voor gedaan. In de tussenliggende jaren probeerde ik sneller te gaan wielrennen met trainingsschema’s, hartslagmeters, sprintjes, blokkentraining en ga zo maar door. En gek genoeg kostte het met toen veel meer moeite om sneller te worden. Best een beetje gek toch? Tijdens een lange rit op de fiets hebben we eens alles op een rijtje gezet en geanalyseerd. De conclusie: misschien ben ik deze lente sneller gaan fietsen juíst omdat ik er niet bewust voor trainde. Wat het dan wel is… dat vertel ik je hieronder.

Niet téveel nadenken

In de jaren dat ik me voorbereidde op Tour for Life en Giro di Kika was bijna elke keer dat ik op de fiets stapte een bewust trainingsmoment. Ik ging de deur niet uit zonder mijn hartslagmeter en Garmin en wist van tevoren al wat ik van plan was. En dat terwijl ik fietsen zo leuk vind vanwege het ‘avontuur’. De leukste ritjes zijn de ritjes waarbij ik van tevoren niet weet waar ik naartoe ga en hoe lang de rit wordt. Als ik luister naar mijn benen en mijn hart. Gewoon zomaar ergens afslaan en kijken waar de weg naartoe leidt. Op die momenten heb ik er echt plezier in en dat is misschien wel hét ingrediënt waardoor je sneller gaat fietsen.

Blijven prikkelen

Wanneer je echt plezier hebt in het fietsen, dan ga je vaker en worden je ritjes vanzelf langer. Je wordt echter pas echt snel wanneer je je spieren blijft prikkelen. Dat probeerde ik meer dan eens door in mijn eentje sprintjes te trekken langs een roeibaan, maar er is een betere methode: fietsen met anderen! Zowel in het eerste jaar van mijn ‘carrière’ op de racefiets als het afgelopen jaar, fietste ik wekelijks met anderen die net iets beter zijn dan ik. Ik moet echt mijn best doen om ze bij te houden, en daar word je sterk van.

Toen ik begon met wielrennen woonde ik daarnaast ook nog in Zuid Limburg. En daar is bijna elke rit vanzelf een intervaltraining. Waar ik de sprintjes in het vlakke westen moest plannen, ging het rond Maastricht vanzelf. En ik vind heuveltjes opknallen gewoon een stuk leuker dan tegen de wind in beuken. Dus toch weer dat plezier 😉

Echt helemaal tot rust komen

Vlak vóór ik zomaar ineens sneller ging wielrennen deed ik maandenlang helemaal niks. Mijn racefiets bleef aan de muur hangen en mijn mountainbike bleef in de schuur. Mijn stadsfiets pakte ik nog af en toe, maar toen ik aan het eind van de winter op de weegschaal ging staan schrok ik wel een beetje. Daar was te zien dat het letterlijk en figuurlijk een zware winter was geweest. Sporten kan helpen in pittige tijden, maar soms is het ook goed om toe te geven. Eigenlijk komt het wederom neer op het eerste punt: vraag niet teveel van jezelf, zorg dat je er plezier in houdt en rust af en toe ook eens echt helemaal uit. Dan kun je daarna weer knallen op de racefiets!

De jaren gaan tellen

Oh, wat vond ik het irritant als ik na een moeizame winter doorfietsen weer op de fiets stapte met Kelian die dan nog niet eens de helft aan kilometers had gemaakt. Waar ik in de lente echt nog snelheid moest krijgen, leek het hem totaal geen moeite te kosten. Hij riep altijd dat het aan de jaren lag. Dat het wielrennen al ‘in zijn lijf’ zat en dat zijn lijf het daardoor sneller oppakte. Ik geloofde er eerlijk gezegd niet veel van, maar nu ik meer dan vijf jaar fiets merk ik dat het minder lang duurt voor ik weer ‘op snelheid’ ben in de lente. Zou het dan toch waar zijn? (Kelian is nu overigens nog steeds sneller met minder training. Helaas werken mannenspieren vaak net wat beter dan vrouwenspieren 🙁 ).

Bikefit

Last but not least: vorig jaar won ik al een kilometer per uur doordat de houding op mijn racefiets veranderde. Hoewel ik niet dacht dat er nog iets te verbeteren was, maakte een bikefitting bij 12gobiking toch het verschil! De grootste verandering was de hoek van mijn rug. Ik maakte net even een andere knik in mijn rug, waardoor ik merkbaar meer kracht kon overbrengen naar mijn benen.

Wil je meer lezen over deze bikefitting, klik dan hier.

Wil jij ook vaker met anderen fietsen, maar ken je niemand? Check dan de ‘Fietsclub Finder’ op Chickfietst.nl. Hier kun je gemakkelijk zoeken naar een geschikte vrouwenfietsgroep bij jou in de buurt.