Het is alweer meer dan een maand geleden dat fietschicks Wendy & Aukje aan de start van een mega uitdaging stonden: Race Around The Netherlands. Nog nooit van gehoord? Dat kan, want de Race Around The Netherlands vond in 2019 pas voor de tweede keer plaats en had slechts 112 deelnemers. Of moet ik zeggen dat er ‘maar liefst’ 112 fietsers aan de start in Amerongen stonden. Als je het mij vraagt moet je namelijk wel een beetje gek zijn om in nog geen negen dagen bijna 1900 kilometer te fietsen 😉 En héél stoer, want meer dan een week lang elke dag meer dan 200 kilometer fietsen is niet niks. Gelukkig durfden Aukje & Wendy het aan, zodat wij vanaf de zijlijn hun Race Around The Netherlands konden meebeleven.

Race Around The Netherlands: zo werkt het

Het zal je verbazen, maar het idee van de Race Around The Netherlands is dat je dus écht door héél Nederland fietst. In 1890 kilometer tik je werkelijke alle provincies aan. Je fietst zelfs over de Keuterberg in het zuidelijkste puntje van Nederland. En over de Afsluitdijk, al was dat dit jaar wat lastiger. De start van de Race Around The Netherlands is op woensdag om 08.00 uur. (In 2019 was de start op 1 mei). Je hebt dan tot donderdag 18.00 uur de week erna om het ‘rondje’ te fietsen. De route van de Race Around The Netherlands staat vast, verder is het helemaal aan jou. Je mag zelf bepalen waar, wanneer en hoe lang je rust. Maar: je mag van tevoren niets regelen en je mag alleen gebruik maken van faciliteiten die voor iedereen beschikbaar zijn. Wendy: “Je moet je accommodatie op de dag zelf last minute boeken. Je mag van tevoren niets regelen. En als je pech hebt met je fiets moet je het zelf oplossen of naar een fietsenwinkel. Als het maar voor iedereen beschikbaar is”.

Waarom wilden Aukje & Wendy dit in vredesnaam doen 😉 ?

Wie de dames al wat langer kent, weet dat Aukje & Wendy echte fietsfanaten zijn. Ze duiken op bij menig toertocht, of het nu de Elfstedentocht of de Ronde van Vlaanderen is. Ook beklommen ze de Mont Ventoux en de Stelvio. Het verbaasde me dan ook eigenlijk niet eens dat de meiden mee wilden doen aan Race Around The Netherlands. Aukje: “We weten nu dat we een berg kunnen beklimmen of Roubaix kunnen rijden. De Race Around The Netherlands (RATN) was iets nieuws. We volgden zelf al langer sommige lange afstandsfietsers tijdens buitenlandse races, zoals de Transcontinental Race, Trans Am Bike Race en de Indian Pacific Wheel. Daardoor waren we als eerst wel benieuwd hoe het zou zijn om te bikepacken. Daarom hebben we vorig jaar dus bikepack tassen gekocht en hebben we twee tripjes gemaakt op onze racefiets met minimale bepakking. Daarna was ik wel heel benieuwd hoe het zou zijn om aan een wedstrijd mee te doen en zelf een ‘dot’ te zijn in plaats van een ‘dot watcher”. [Bij lange afstandsraces zijn de deelnemers door middel van GPS te volgen om de route. Je volgt dan een stipje, ofwel een ‘dot’]. Aukje vervolgt: “RATN leek ons wel een mooie eerste wedstrijd. In Nederland weet je alles wel te vinden qua winkels e.d., dus dan kun je je alleen op het fietsen richten.

Hoe bereid je je voor op Race Around The Netherlands?

De bikepack ervaring van Aukje & Wendy kwam dus goed van pas voor de Race Around The Netherlands. Zo waren ze al gewend aan de kleine hoeveelheid bepakking die ze onderweg mee konden nemen. Wendy vertelt: “Tijdens RATN had ik drie wielerbroeken mee. De volgende keer worden dat er zelfs twee. Dat betekent dat ik gewoon weer vieze kleding aan doe, want voor het wassen en drogen van kleding is onderweg geen tijd”. Aukje: “Ik had wel een dunne fleece trui en een dunne lange pyjamabroek meegenomen. Dat was het idee van Wendy en dat was ‘s avonds wel heel fijn. Er waren dit jaar wel een paar mensen die onderweg extra kleren hebben gekocht omdat het zo koud was.” Natuurlijk is het fysieke aspect ook belangrijk in de voorbereiding op een uitdaging als RATN. Aukje: “Bij een ideale voorbereiding zou je meerdere dagen achter elkaar 200 kilometer moeten fietsen. Dan raak je al een beetje gewend aan meerdere dagen de hele dag op de fiets zitten”. Wendy: “Ik heb o.a. een keer naar de Moezel gefietst. Dan weet je een beetje wat je kunt verwachten, al is het met een vakantierit wel anders. Er is dan toch minder druk om ver te fietsen”.

Race Around the Netherlands

En dan is het ineens zover. Op 1 mei 2019 verzamelden de 112 deelnemers zich in Amerongen voor de start van de Race Around The Netherlands. Wendy vertelt: “De dag voor de start heb je toch wel wat spanningen, maar toen de bikecheck gedaan was en ik de eerste deelnemers had ontmoet werd de spanning al wel wat minder”. De start was extra speciaal doordat de deelnemers de avond ervoor samen doorbrachten. Aukje: “De avond ervoor hebben we gezellig gegeten met de andere deelnemer en sliepen we allemaal in een soort van hostel. Wij hadden een dameskamer met vier dames”. En toen werd ik zelf een dot-watcher… Op Facebook en Instagram volgde ik de avonturen van Wendy en Aukje. Ik zag hoe medefietsers de meiden kwamen aanmoedigen en fotograferen. Onderweg werden de meiden regelmatig verrast. Wendy: “Ik vond het zo leuk om mijn ouders, oma en oppaskindje te zien. Op mijn verjaardag stonden ze me langs de route aan te moedigen. Op de eerste dag heb ik mijn vriend één keer gezien en mijn ouders een paar keer. Rob stond foto’s te maken en ook de medefietsers onderweg die eerste dagen was erg gezellig. Op de derde dag fietste Jeannette een stukje mee en op dag 4 stond mijn hoogzwangere zusje langs de weg. Ik heb dus elke dag wel bekenden gezien”. Natuurlijk is het uiteindelijk ook gewoon echt een loodzware race. Aukje: “Ik heb geen problemen met alleen fietsen. Ik vond dat wel lekker eigenlijk. Maar na een paar dagen merkte ik dat door de vermoeidheid alles trager gaat en ‘lui’ wordt. Je moet genoeg blijven eten en drinken en ’s ochtends ook niet te lang treuzelen. Op het laatste merkte ik dat ik echt moeite moest doen om mijn ogen open te houden op de fiets. Ik had het gevoel dat ik zo in slaap kon vallen op de fiets. Dat schijnt erbij te horen en eigenlijk moet je daar dan ‘doorheen’ fietsen, maar daar was ik nu nog niet klaar voor. Uiteindelijk ben ik dan ook na zeven dagen in Vlissingen gestopt met mijn Race Around The Netherlands”.

Pech onderweg

Zoals ik hierboven al schreef, moet je jezelf kunnen redden bij pech onderweg. Helaas was de Race Around The Netherlands voor Wendy & Aukje niet bepaald zonder pech. Aukje: “Ik had op de eerste dag gelijk pech met drie keer een lekke band. Op mijn laatste binnenband heb ik gelukkig een fietswinkel bereikt en daar heb ik gelijk twee nieuwe binnenbandjes en een nieuwe buitenband gekocht. Ik kwam daar rond 17.40 uur aan, dus dat was op het nippertje. Dat is wel het fijne van fietsen door Nederland, dat je in elk dorp wel een fietsenwinkel hebt”. Voor Wendy was de pech onderweg van fysieke aard. Zij werd namelijk ziek onderweg. Het begon nota bene op haar verjaardag: “Ik kreeg uit het niets last van mijn maag. Ik probeerde een krentenbol te eten, maar daar moest ik van spugen. Daarna ben ik weer op de fiets gestapt, maar al gauw moest ik echt alles wat er nog in mijn maag zat uitspugen. Toch ben ik verder gegaan, want ik wist dat mijn ouders verderop stonden. Ook later die dag en de nacht erna moest ik spugen. Helaas ging het daarna alleen maar minder. Ik heb het nog twee dagen volgehouden, maar helaas moest ik daarna afstappen. Toch ben ik trots dat ik zover ben gekomen. Dit was zeker niet mijn laatste Race Around The Netherlands!”

Overnachtingen

Omdat naast het fietsen het ter plekke regelen van een slaapplek ook één van de uitdagingen van de Race Around The Netherlands is, heb ik Aukje & Wendy gevraagd hoe zij dit geregeld hebben. Wendy vond haar eerste twee overnachtingen via Vrienden op de Fiets.Wendy: “Ik heb de eerste twee nachten enorm geluk gehad. De eerste avond was ik rond 21.00 uur in Enschede. Ik had geen internet, dus ik ben naar de McDonald’s gegaan voor wifi. Daar ben ik rond gaan bellen en bij het derde telefoontje was het raak. De eigenaresse van de B&B had net een bed opgemaakt voor iemand die met Pinksteren kwam en had dus alles al klaar staan. En bij de tweede nacht was de vaste gast van die nacht niet i.v.m. vakantie,, waardoor er een plekje vrij was. De derde nacht vond ik een hotel via booking.com, welke ik vervolgens direct heb gebeld. En de laatste nacht verbleef ik via Warmshowers bij iemand die ik al kende. Daarna hield de Race Around The Netherlands voor Wendy helaas op i.v.m. ziekte. Aukje vond haar accommodaties voornamelijk via Booking.com. Wendy: “Het nadeel van warmshowers en couchsurfing vind ik dat je niet meteen een reactie hebt. Met online boeken of bellen heb je wel direct zekerheid.”

Aukje maakte speciaal voor dit blog ook een overzichtje met de kosten per overnachting om toekomstige deelnemers een idee te geven:

• Nacht 1: € 45,00 (hotel)
  • Nacht 2: € 22,50 (B&B bij Wendy op kamer incl. ontbijt)
  • Nacht 3: € 65,70 (B&B zonder ontbijt)
  • Nacht 4: € 63,05 (hotel incl. ontbijtbuffet)
  • Nacht 5: € 67,50 (hotel incl. ontbijtbuffet)
  • Nacht 6: € 77,60 (hotel incl. ontbijtbuffet)
  • Nacht 7: € 33,50 (B&B zonder ontbijt)

Meer lezen:

Klik hier om het blog over de eerste bikepack trip van Aukje en Wendy door Engeland, langs de Hadrians Wall, te lezen.