December is de donkerste maand van het jaar. Aanstaande vrijdag is het zelfs maar zeven uur en tien minuutjes licht. Als je dan de hele dag moet werken, zoals de meeste mensen, blijft er maar één optie over: in het donker op de fiets stappen! Voor mij is dit alweer de derde winter op rij dat ik gewoon blijf fietsen, of het nu vroeg donker is of niet. Ok, op de aller-donkerste dagen pak ik eerder mijn mountainbike dan mijn racefiets, maar ik ga wel (bijna) altijd, weer of geen weer. Wil jij ook vaak in het donker gewoon op je racefiets of mountainbike stappen, lees dan mijn tips hieronder.

 

1. Zorg dat je zichtbaar bent

Het lijkt misschien een inkoppertje. Wie in het donker op zijn of haar racefiets stapt, weet dat hij in ieder geval moet denken aan de verlichting. Dat gaat alleen wel verder dan je fiets voorzien van een licht aan de voor- en achterkant omdat het verplicht is. Het allerbelangrijkste is dat je gezien wordt door anderen en dat je zelf de weg goed kunt zien. Zo’n klein achterlampje dat aan een elastiekje aan je zadel bungelt is wat mij betreft dan ook niet voldoende.

Wat betreft het gezien worden zorg ik zelf naast duidelijke verlichting op de gebruikelijke plaatsen voor verlichting áán mijn benen. Voor een paar euro heb ik twee ledgele strips met rode lampjes gekocht die ik met klittenband om mijn kuit bevestig. (Let op: officieel mag je géén lampjes aan je benen bevestigen, maar je bent wel weer verplicht om reflectoren aan je trappers te hebben. Dat lijkt me vrij onmogelijk met SPD-pedalen, maar goed. Ik vind het vooral belangrijk dat ik zichtbaar ben en dan vallen bewegende delen nog net iets beter op dat niet bewegende delen. En als ik dan daarom een boete krijg, dan is dat maar zo. U bent echter gewaarschuwd ;-). (Wil jij meer lezen over de regels van de Rijksoverheid m.b.t. fietsverlichting, klik dan hier. Het overtreden van deze regels is uiteraard op eigen risico :p).

 

2. En zorg dat je zelf goed kunt zien

Verlichting mountainbikeWaar de meeste ‘stadsfietsers’ zich vooral concentreren op het zichtbaar zijn ‘omdat het moet’, gaat het voor ons sportfietsers iets verder. Je gaat op je racefiets of mountainbike nu eenmaal een stuk sneller, en daarom is het belangrijk dat je het fietspad voor je goed kunt zien. Vooruitkijken is overleven, zeker in het donker. Laat je daarbij niet tegenhouden door de prijzen van de meeste lampen met flink veel lumen. Ik heb voor 25 euro een flinke schijnwerper op de kop getikt via een Chinese webshop. Ok, de batterij gaat inmiddels maximaal drie uur mee – en een vijf keer zo dure lamp hoef je maar één keer per week op te laden – maar het voldoet.

 

3. Kies voor de bekende weg

Ja ja, jij hebt jouw racefiets natuurlijk gekocht voor het avontuur. Nieuwe wegen ontdekken, steeds een beetje verder. Voor mij geldt dit zeker ook… in de zomer. Fietsen is voor mij in de winter voor een groot deel vooral voor het onderhouden van mijn conditie (en als remedie tegen de winterkilootjes 😉 ). Natuurlijk probeer ik in het weekend wel nieuwe paadjes te ontdekken op mijn mountainbike, maar mijn dagelijkse rit naar mijn werk gaat bijna altijd langs dezelfde weg. Waar ik in de zomer nog wel eens door het bos of via de weilanden achterlangs ga, kies ik zodra het donker wordt voor de goed verlichte N-weg. Supersaai… en superbekend. Hier weet ik precies waar de hobbels van de boomwortels zitten, zelfs als er een dikke laag bladeren overheen zit. En dat maakt het een stuk veiliger.

 

4. Technische skills: stevig op de fiets

Fiets verlichting lumenToch kan ik niet voorkomen dat er af en toe een tak dwars over het fietspad ligt. En ik fiets ook door met regen en sneeuw, dus het kan ook zomaar ineens glad zijn. Wie mijn blogs langer leest of wel eens met mij heeft gefietst, weet dat ik één belangrijk credo heb op de fiets: ‘Blijven trappen’. Wanneer je blijft trappen, ligt het zwaartepunt van je fiets bij je trappers (en dus niet bij je zadel). Je zorgt hiermee dat je banden als het ware aan de grond geplakt blijven. (Probeer maar eens iemand om te duwen die trapt, en probeer het daarna (voorzichtig!) nog eens met iemand die zijn of haar benen stil houdt). Ik zweer er dan ook bij te blijven trappen, juist als het spannend wordt! Houd je je benen stil als er een tak op het fietspad ligt, dan zwabber je eroverheen. Blijf je trappen, dan merk je er amper iets van. Hieronder zal ik ook de eerdere blogs die ik heb geschreven over de technische vaardigheden op de fiets plaatsen, dan kun je nog eens wat meer lezen.

 

5. Geniet bewust, dan blijf je de fiets pakken in het donker!

Last but not least: vergeet niet te genieten van het feit dat jij wél gewoon buiten op de fiets zit. Oh, wat kan ik van binnen lachen als ik die hele rij auto’s die het industrieterrein af probeert te komen voorbij fiets. En nu zul je misschien denken ‘ja, maar zij zitten droog’, maar ik kan je vertellen dat je met een goed regenpak helemaal niets merkt van die regen. En ja, dan voel je je best een beetje trots als je – aan de buitenkant eruitziend als een verzopen kat – op kantoor aan komt, en dan gewoon lekker droog aan je bureau gaat zitten. Kom maar door met die kerstkransjes, jij kan het hebben 😉

PS Zoals je op de foto’s kunt zien, kies ik als het donker is ook het vaakst voor mijn mountainbike. Door de bredere wielen en het hogere gewicht, blijft deze beter stevig op de weg liggen.

Meer lezen: