Het is alweer twee jaar geleden dat ik mijn eerste mountainbike kocht. Met een zeer beperkt budget had ik niet veel te kiezen, maar juist dan is het fijn als je een beetje weet waar je op moet letten. De afgelopen weken reed ik voor het eerst op een bijna vier keer zo dure mountainbike, de Liv Obsess. Er ging een wereld voor me open. Het zette me zelfs weer aan het denken. Waar zou ik met de kennis die ik nu heb op letten als ik (weer) een nieuwe mountainbike zou kopen. En wat zou ik mijn fietsvriendinnen adviseren. Jullie dus 😉

 

1. Budget bepalen

Yep, sorry, ik moet met het minst leuke aspect beginnen. Helaas bepaalt je budget voor een groot deel welke mountainbike je kunt kopen. Voordat je helemaal in love wordt, is het dus belangrijk om met jezelf af te spreken hoeveel je uit wil geven aan jouw nieuwe fiets. Om je een idee te geven: mijn eerste mountainbike kostte 800 euro en daar kun je al prima mee uit de voeten. Hoe meer je uitgeeft aan je fiets, des te groter het comfort. Zo bepaalt jouw budget of je kunt kiezen voor een aluminium of carbon mountainbike. Voor 800 euro koop je zeker geen carbon, maar heb je twee keer zoveel te besteden dan kan het al wel. (Voor wie nu echt geen idee heeft waar ik het over heb: carbon is onder andere een stuk lichter dan aluminium. Dit zorgt ervoor dat jij en je fiets o.a. makkelijker over een heuveltje met boomwortels heen komen).

 

Verder bepaalt je budget voor welke ‘groep’ je kunt kiezen. Bijna alle bewegende, technische onderdelen op het frame van je fiets – van remmen tot pedalen en van ketting tot je derailleur – heten samen een groep. Merken die je veel ziet op mountainbikes zijn Shimano en Sram. Kijk maar eens goed, dan zie je dit staan op de onderdelen van je fiets. Bij Shimano zijn er de volgende oplopende groepen: 1) Acera, 2) Alivio, 3) Deore, 4) SL, 5) SLX, 6) XT, en 7) XTR. (En nog Saint voor Downhill fietsen, maar dat laat ik hier even buiten beschouwing). Hierbij is XTR de allerbeste, waar de profs ook mee rijden. Zelf vind ik Deore toch wel de minimale kwaliteit voor een mountainbike waarmee je regelmatig de modder in duikt. Vaak zie je ook wel combinaties van groepen op mountainbikes; dan is dus niet elk onderdeel van dezelfde groep.

 

2. Bedenk goed wat je met je mountainbike wil doen

Natuurlijk kun je in een ander mens veranderen als je eenmaal twee van die dikke banden onder je fiets hebt, maar toch is een beetje zelfkennis wel fijn. Vind jij die smalle slingerende paadjes met bomen erlangs doodeng? Wil je eigenlijk gewoon hetzelfde kunnen als in de zomer op je racefiets, maar dan veiliger? (Voor zover het onveilig is om met nat & glad weer op de racefiets te stappen, maar ik weet dat er dames zijn die dit eng vinden). Of misschien wil je jouw mountainbike net als ik ook kunnen gebruiken voor een fietsreis en/of voor woon-werk verkeer. Wat je met jouw fiets wil doen, speelt een belangrijke rol in jouw keuzes. Een fiets kopen doe je niet elke dag, dus denk hier echt goed over na. (Uiteindelijk zou ik nu wel weer een andere willen, maar als je er eenmaal eentje hebt krijg je er niet hetzelfde bedrag voor terug en duurt het – in ieder geval voor mij – wel weer even voordat je er weer eentje bij elkaar hebt gespaard. Zeker als je een betere mountainbike wil :p).

 

Zo is het gewicht van jouw fiets minder belangrijk als je vooral op vlak terrein blijft rijden. Je hoeft dan immers minder vaak het gewicht van jouw fiets mee naar boven te trappen. (Of naar beneden, zoals een fietsvriendin die de Transalp fietste en niet overal fietsend naar beneden durfde en soms zelfs alleen met haar fiets in haar nek verder kon). Ben je van plan vooral veel heuveltjes op en af te sjezen in het bos, dan is het bijvoorbeeld fijn om te kiezen voor een mountainbike met één voorblad (zoals de Liv Obsess). Steeds meer mountainbikes hebben dit overigens, maar soms kan het fijner zijn om voor twee voorbladen te kiezen omdat je dan beter kunt ‘stampen’, bijvoorbeeld als je de fiets ook als vakantiefiets gebruikt en van een flinke berg naar beneden fietst.

Fietsvakantie mountainbike
Tot slot is het ook slim om na te denken over de wielmaat van jouw nieuwe mountainbike. Ik heb nu 27,5 inch wielen, omdat ik dan nog wendbaarder zou zijn op technische stukken. In de praktijk zijn de single tracks op de Veluwe niet zo ingewikkeld en had ik ook best een 29 inch mountainbike kunnen kiezen. Verreweg de meeste mountainbikers fietsen nu op een 29 inch fiets. Als je dus graag met anderen fietst en hen een beetje bij wil kunnen houden dan zijn die grotere wielen toch wel fijn.

 

3. Oriënteer je online

Ok, menig fietsenmaker zal me nu haten, maar hoe fijn is dat je je tegenwoordig eerst een beetje vanaf de bank fietsen kunt kijken. Je zoekt gewoon een willekeurige online fietsenwinkel waar je kunt selecteren op dames, carbon of aluminium, wielmaat, schakelgroep, prijs, etc (alles wat je in de stappen hiervoor al hebt bepaald) en kijkt wat je dan kunt kopen. Simple as that. Dit is waarschijnlijk het eerste moment waarop je gevoel krijgt voor de technische specificaties en de kosten daarvan. Wil je per se een dames mountainbike? Welke kleuren vind je mooi? Welke merken spreken je aan? Neem de tijd om te kijken wat er is voordat je op de bestelknop drukt of naar de fietsenmaker om de hoek rent.

 

4. Bezoek testdagen

Of nog beter, ga naar (meerdere) mountainbike testdagen. Er zijn steeds meer merken die dit soort momenten organiseren. Als je weet welk merk jou aanspreekt, dan kun je hier eens naar op zoek gaan. Natuurlijk mag je bij jouw fietsenwinkel vast ook wel een rondje fietsen om te testen, maar op zo’n testdag kun je de mountainbikes vaak uitproberen op een echt parcours. Zo krijg je veel meer gevoel voor een fiets dan op het asfalt voor de winkel. Daarnaast is een test gevoelsmatig een stuk vrijblijvender en voorkom je dat je je verplicht voelt een fiets te kopen nadat je een rondje hebt getest. Je kunt als je dan jouw keuze hebt gemaakt, alsnog zelf bepalen waar je je fiets wil kopen, online of offline. Tot slot is de maatvoering per merk vaak net even anders. Een S van Specialized kan heel anders zijn dan een S van Bianchi. Natuurlijk kan een fietsverkoper dit voor je opmeten, maar je komt er pas echt goed achter welke maat bij je past als je een fiets zelf uitprobeert.

 

5. Plug & PLAY

En dan heb je op de bestelknop gedrukt en kun je op pad zodra je nieuwe mountainbike er is. Toch? Nou… als je heel veel geluk hebt wel. Hoewel ik de Liv Obsess die ik nu mag testen echt een superfiets vind, zijn er toch nog wat dingen die ik aan zou willen passen. Hoewel het met een mountainbike iets minder nauw komt dan met een racefiets, heb ik ook voor mijn eigen (Bulls) mountainbike een bikefit laten doen. Mountainbike dames smaller stuurOp de Liv Obsess heb ik met name na een tijdje last van mijn polsen. Het stuur is namelijk breder en heeft geen ‘ergonomische’ handgrepen. Op mijn eigen mountainbike heb ik handgrepen van SQLab die ervoor zorgen dat ik mijn polsen niet teveel doorbuig. Daarnaast heeft mijn Bulls een ander, breder zadel, wat vooral prettig is als ik lang in het zadel zit tijdens mijn fietsvakanties en woon-werk verkeer. In het bos zit ik maar zelden lang op mijn zadel en vind ik mijn zadel minder belangrijk.

 

Ik wens je alvast veel plezier tijdens de zoektocht naar een mountainbike. Dit blog is bedoeld voor beginners. Ik hoop dan ook dat ik het simpel genoeg heb weten te houden. Mocht je nog vragen hebben, dan mag je die natuurlijk altijd stellen in de reacties onder dit blog. Hieronder heb ik nog een aantal links geplaatst naar andere blogs die je kunnen helpen bij jouw keuze.

 

Meer lezen: