Op reis met mijn mountainbike: hoe werkt het eigenlijk met bagagedragers?

Een tijdje geleden kwam ik op het idee om mijn mountainbike te gebruiken voor onze fietsreis. Technisch als ik ben (not!) twijfelde ik of het eigenlijk überhaupt wel mogelijk was om bagagedrager op mijn mountainbike te monteren. Ging dat wel lukken met die verende voorvork en had ik wel de juiste bevestigingspunten? Ik besloot een hulplijn in te schakelen en ging op bezoek bij Jasper Meijerink van CycleNation in Arnhem.

Jasper Meijerink

Het is een rustige, regenachtige dag als ik op pad ga naar Arnhem. Na een ‘hoe-zit-dat-nou-eigenlijk’ oproepje op Facebook heeft Jasper me uitgenodigd om me op weg te helpen met mijn vragen over het ombouwen van mijn mountainbike. Jasper fietste zelf al menig kilometer met bepakking en bij aankomst duikt hij dan ook snel de kelder in om zijn ‘vakantiefiets’ te pakken. Het blijkt een mountainbike te zijn die al bijna net zolang bestaat als ik. Jasper hangt dit ‘oude beestje’ aan een paar haken in zijn werkplaats en begint op geheel nuchtere wijze te vertellen. Ik pak snel mijn schrijfblok erbij. Dit kan nog wel eens interessant worden…

Bagagedragers

Natuurlijk wilde ik allereerst meer te weten komen over het plaatsen van bagagedragers op mijn mountainbike. Het blijkt dat mijn mountainbike gewoon een geschikt bevestigingspunt heeft achterop. Ook de verende voorvork hoeft geen probleem te zijn. Er zijn namelijk ook bagagedragers te koop met een langere snelspanner gewoon bij de as van je wiel vastmaakt (o.a. van Topeak). Vaak wordt er bij deze bagagedragers al aangegeven dat ze geschikt zijn voor fietsen met schijfremmen. En mocht dat ook niet lukken dan zijn er nog bagagedragers van Thule die je om de buizen klemt. En waar ik dacht een godsvermogen kwijt te zijn aan deze bagagedragers, stelt Jasper me gerust: “Je hoeft helemaal geen dure bagagedragers te kopen”. Na het lezen van een aantal forums kreeg ik de indruk dat de meest gangbare merken niet goed genoeg zouden zijn. Hoewel ik me besefte dat deze forums waarschijnlijk voornamelijk door fanatiekelingen worden bezocht, ben ik toch blij om te horen dat het allemaal niet zo gek hoeft.

Bij een bezoek later die dag aan Sector2Bikes [hier leerde ik alles over de bepakking van de bagagedrager, later meer hierover] kwam ik erachter dat ik ook op het maximale gewicht dat de bagagedrager aan kan moet letten. Zo kunnen de meeste bagagedragers van maximaal 25 kilo dragen. Het merk Tubus heeft echter ook een model (Logo Evo) dat maximaal 40 kilo aan kan. Nu neem ik in mijn vakantiekoffer ook niet meer dan 20 kilo mee, dus ik betwijfel of zo’n sterke drager nodig zal zijn…

mountainbike bagageNog meer tips van Jasper

Ook voor de rest van mijn mountainbike heeft Jasper een aantal goede tips. Zo raadt hij aan om te kiezen voor wat bredere banden met minder profiel. Daarnaast kan het fijn zijn om het stuur wat hoger te plaatsen en te voorzien van barends waar je op kunt leunen. Jasper: “Je legt toch een flinke afstand af op zo’n fiets. Dan is het fijn als je af en toe eens je handen ergens anders kunt plaatsen”. Jasper raadt me ook aan om al eens een lange tocht te maken om mijn zadel te testen. Gelukkig hoef ik me daar niet druk om te maken na de bikefit van De Wielrenschool, waar ik een heerlijk SQ lab zadel kreeg aangemeten ;-) [Op 1 januari geef ik een bikefit cadeau – Wil jij kans maken op deze bikefit, klik dan hier]. Tot slot zou ik nog een standaard kunnen monteren, al is dat volgens Jasper geen vereiste: “Ik zou me niet druk maken om een standaard. Je kunt je fiets vaak ook gewoon tegen een muurtje zetten.” Kijk, daar houd ik van, zo’n nuchtere benadering.

En nu?

Tja, en nu… Hoewel ik een stuk wijzer ben geworden van het advies van Jasper, blijf ik het nog een lastige kwestie vinden. Naast de technische aspecten, spelen er ook praktische aspecten mee. De keuze voor het type bagagedrager hangt namelijk samen met de bepakking. Ik moet nog bepalen wat ik allemaal wel (en vooral niet) mee wil nemen en hoe ik dat wil verpakken. Gelukkig kreeg ik op het gebied van bepakking hele goede tips van Bart van Sector2Bikes. In januari lees je hier meer over op Chickfietst.nl!