Wielrennen & compressiekousen: Harald Herzog himself legt het uit!

Sinds de voorbereiding op de Tour for Life heb ik een paar knalroze Herzog Pro compressiekousen. Deze kousen hebben me regelmatig snel van mijn zware benen na het fietsen afgeholpen. Zeker tijdens de Tour for Life was het fijn om mijn benen op deze manier sneller te kunnen laten herstellen. Inmiddels zijn we twee jaar verder en dit keer bereid ik me voor op de Giro di Kika. De laatste tijd heb ik toch wel wat vragen over de compressiekousen. Ook in de Facebookgroep die ik gestart ben – de Fietschicks Community – kwam ik de afgelopen weken vragen tegen over compressiekousen. Ik besloot daarom een email te schrijven aan Herzog met mijn vijf belangrijkste vragen. Op deze mail kreeg ik gewoon antwoord van Harald Herzog himself! (En ik ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat ik definitely een nieuw paar kousen nodig heb…).

1) Hoe lang blijven de compressiekousen goed werken? In het begin kreeg ik ze bijna niet aan, zo strak waren ze. Nu krijg ik ze makkelijker aan, wat ik op zich wel fijn vind. Maar werken ze dan ook nog goed?

Harald: “Die vraag wordt ons regelmatig gesteld. Je zou kunnen stellen dat op het moment dat je denkt, ‘ha, nu heb ik het onder knie om de kousen op de beste manier aan te trekken’. Eigenlijk is dat al een teken dat je de kousen zou moeten vervangen. Dat moeilijke aantrekken is feitelijk het bewijs dat de kousen de juiste compressie bieden die behoort bij jouw individuele been. Het is nu eenmaal zo dat de compressie op enkelniveau het hoogst moet zijn en dan afloopt richting de knie, richting het hart dus. Op die manier worden afvalstoffen, tegen de zwaartekracht in, makkelijker afgevoerd!

Net boven de enkels, onderzijde kuit is de druk het hoogste maar de doorsnede van de kous is daar helaas het kleinst. Ja, en door die nauwe opening, die dan ook nog nauwelijks meegeeft, moet jouw veel grotere omvang van de hiel-wreeflijn. Eigenlijk hetzelfde probleem als, vaak oudere mensen hebben, bij het aantrekken van hun steunkousen. Het zou heel makkelijk zijn rond die enkelregio, hiel en wreef de compressie te verminderen maar op dat zelfde moment is de functie van de kous veel minder. Dat doen we dus niet. In feite is het moeilijke kunnen aantrekken een bewijs van juist drukverloop.

Nu antwoord op je vraag: Zou je hardlopen, zo’n 3 x 4 keer per week a +/- 7 tot 10km per keer dan gaan de kousen zo’n 6 maanden mee. Dat betekent na ongeveer 750 tot 1000 loop kilometers. Bij het wielrennen is de belasting van de kousen natuurlijk veel minder maar ik zou ook zeggen bij regelmatig gebruik, 3 a 4  keer per week zijn ze echt na een half jaar aan vervanging toe. Misschien is dan wel het criterium hoe makkelijk of nog steeds moeilijk je de kousen kunt aantrekken.”

2) Hoe blijven de compressiekousen het langst goed? Ik stop ze nu gewoon altijd in de wasmachine en was ze op 30 of 40 graden, maar is dat eigenlijk wel goed?

Harald: “Jazeker, handwas, maximaal 40graden, geen wasverzachter en liefst niet in de droogtrommel is het behoud van je kousen. Het aan- en uittrekken is ook van wezenlijk belang. Niet met geweld sjorren maar zoals wij laten zien in een filmpje op onze website.”

3) Hoe lang kan ik de compressiekousen het best aandoen? Trek je ze de volgende dag weer aan als dat geen trainingsdag is? Of hangt​ dat af van hoe je benen aanvoelen?

Harald: “Dat is heel persoonlijk. Een aanbeveling kan ik niet echt geven. je gevoel speelt daar ook bij. Sommige atleten dragen ze alleen tijdens trainingen, anderen ook erna of zelfs volledig los van de training of wedstrijd. In de wielerwereld zie je dat ze vaak worden gedragen totdat gesoigneerd wordt of totdat je gaat douchen. Of je ze op een trainingsvrije dag aandoet is afhankelijk hoe ‘diep’ je bent gegaan de dag ervoor in wedstrijd of tijdens de training. Zoals je stelt, inderdaad hoe je benen voelen. Er is wel een recente studie gedaan onder marathonlopers waarbij heel duidelijk bleek, significant heet dat dan, dat wanneer je de kousen 48 uur lang, dus dag en nacht zou dragen na de marathon dat het herstel aanzienlijk sneller verloopt. Genoemde drukwaarden in mmHg komen exact overeen met de compressie van de Herzog kousen.”

4) Kan ik met de compressiekousen aan gaan slapen? Ik doe ze nu vaak uit als ik ga slapen, omdat ik het een eng idee vind ze dan nog aan te hebben. Maar soms kan ik ze pas halverwege de avond aandoen en hebben ze dan nog niet lang genoeg hun werk kunnen doen…

Harald: “Ik ben er geen voorstander van om de kousen ook ’s nachts te dragen alhoewel ik weet dat veel sporters, met name wielrenners de kousen ook aan laten wanneer ze slapen. De kousen bieden rond de enkel zo’n 30mmHg compressie. Die druk houdt o.a. rekening met de kolom aderlijk bloed die wanneer je rechtop staat met een kracht van 100mmHg naar beneden drukt. Dit noemen we de hydrostatische druk. Wanneer je echter in horizontale positie bent dan is die druk volledig verdwenen maar de kousen blijven wel op dezelfde manier compressie uitoefenen. Ik zeg altijd, probeer het uit wanneer je uitrust en op bed ligt. Wanneer je geen tintelingen voelt en je er gewoon prettig bij voelt dan kun je ze in de nacht ook aan laten.”

5) Vaak zie ik hardlopers rennen met compressiekousen aan. Als een wielrenner dat doet wordt er toch een beetje raar opgekeken. Dat bleek ook uit de reacties van andere fietschicks in de community op iemand die met compressiekousen fietste. Ze had last van koude voeten en de meiden vroegen zich af of dit misschien door de compressiekousen zou komen. Dus: is het wel of niet aan te raden om met compressiekousen aan te fietsen? Wanneer wel en wanneer niet? Of kun je ze gewoon beter na het fietsen dragen?

Harald: “Het is zeker aan te raden om ze tijdens het fietsen te dragen. Lees dit onderzoek eens. Maar het is bij officiële UCI wedstrijden helaas niet toegestaan, immers het beïnvloedt de prestatie. Momenteel maakt de KNWU gebruik van onze kousen, het team van Marianne Vos Rabo Liv, maar ook Boels Dolmans, Giant Alpecin en in België Telenet Videa. Door al deze renners worden de kousen achteraf gebruikt om het herstel te helpen bevorderen.”