Je fietsketting schoonmaken: zo doe ik het!

Een paar weken geleden vroegen een paar beginnende fietschicks me hoe het nu eigenlijk zit met het onderhoud van je fietsketting. Een lastig onderwerp, want iedereen doet het op zijn of haar eigen manier. Toch vind ik het wel leuk om eens te laten zien hoe ik dat nu doe en je een beetje op weg te helpen. Dit blog is niet bedoeld om jou als gevorderde fietser te vertellen hoe jij het moet doen, maar om de beginnende meiden op weg te helpen. Zoals ik al zei zijn er heel veel meningen over het schoonmaken van je fiets. Vooral onder mannen overigens. Ik ben dan ook wel weer benieuwd naar het aantal mannen dat gaat reageren met ‘goedbedoelde tips’…. ;-)

De gouden regels
Eigenlijk is het heel simpel. Alle meningen over het poetsen van je fiets komen uiteindelijk – als het goed is – neer op de volgende drie gouden regels:

1. Hoe vaker je jouw fietsketting en de onderdelen eromheen schoonmaakt, hoe beter.
2. Hoe minder water je gebruikt bij het schoonmaken van je ketting, hoe beter.
3. Hoe grondiger jij jouw fietsketting en de onderdelen eromheen schoonmaakt – en weer droog, hoe beter.

Nu je dit weet kun je in principe gelijk beginnen met het schoonmaken van je fiets. Of je leest nog even verder om erachter te komen hoe ik het – meestal – doe.

De frequentie:
Vraag vijf fietsers hoe vaak ze hun fietsketting schoonmaken en je krijgt vijf verschillende antwoorden. Ik heb voor mezelf nog een paar extra regels om ervoor te zorgen dat mijn fietsketting zo goed mogelijk blijft functioneren. Dit zijn voor mij de gouden regels die ik voor mijzelf aan het rijtje hierboven toevoeg:

4. Na elke rit met slecht weer en/of een nat wegdek poets ik mijn fietsketting en de onderdelen daaromheen (en de rest van mijn fiets).

Ok, ik zal het eerlijk bekennen. Ik ben niet zo’n fan van het poetsen van mijn fiets in de winter. We wonen in een appartement op de vierde verdieping en hebben dus alleen een koude kelder om dit klusje te klaren. In de winter fiets ik dan ook zoveel mogelijk alleen met droog weer buiten. Als het echt slecht weer is dan pak ik een training mee bij The Cycling Academy of ga ik twee uurtjes op de Tacx zitten.

5. In de zomer poets minimaal 1x per drie ritten mijn fietsketting en de onderdelen daaromheen grondig.

Ik probeer daarnaast zoveel mogelijk na elke rit even met een droge doek het vuil van de buitenkant te halen. Ik let er hierbij erop dat ik echt alleen het vuil van de zijkanten en de wieltjes haal, en dus niet het zand tussen de kettingschakels duw. Hierbij geldt dat ik wel kijk naar het soort rit dat ik heb gemaakt. Als ik zo’n lange rit heb gemaakt dat ik de hele dag onderweg ben geweest dan maak ik mijn fiets vaak daarna volledig schoon.

Het materiaal:
Er zijn inmiddels zoveel merken met middeltjes om je fiets te poetsen op de markt dat je soms door te bomen het bos niet meer ziet. En eerlijk gezegd denk ik dat ze allemaal doen wat ze moeten doen. De één houdt van een mooie verpakking, de ander wil dat het biologisch afbreekbaar is, en nog een ander wil gewoon de goedkoopste. Ook zijn er allerlei prachtige tools op de markt waarmee je je fiets nog makkelijker schoon zou kunnen maken. Ik ben vrij ‘old school’ bij het schoonmaken van mijn fiets en gebruik het volgende basismateriaal:

* Kettingontvetter
* Kettingsmeer
* Een oude droge doek
* Een oude tandenborstel voor als ik het echt goed wil doen
* Hand cleaner om na afloop niet als een automonteur rond te lopen (gewoon van de Action)
* Bij voorkeur een bok / fietsstandaard waar je je fiets op kunt zetten/in kunt hangen, zodat je 1) niet hoeft te bukken, en 2) je fiets goed schoon kunt maken nadat je je wielen eruit hebt gehaald zonder dat je je fiets op zadel en stuur hoeft te zetten

Zo ga ik te werk:
En dan nu natuurlijk waar het echt om draait: de plaatjes! Het werkt uiteindelijk toch het makkelijkst als je het gewoon ziet. Gisteren heb ik mijn fiets met standaard en al naar boven gesleept, zodat ik bij daglicht foto’s kon maken van al mijn handelingen.

Schoonmaken fietskettingGelukkig was het gisteren heerlijk weer, waardoor het ineens een stuk minder vervelend was om mijn fiets schoon te maken. Op mijn blote voeten maakte ik mijn fiets schoon op ons balkon.

 

 

Onderhoud fietskettingLaat ik beginnen met een foto van hoe ik mijn ketting schoonmaak na (bijna) elke rit. Zoals ik hierboven al zei is het dan in principe voldoende om het ergste vuil van de buitenkant te verwijderen van de buitenkant.

 

 

Ontvetter fietsketting

Gisteren begon ik met het sprayen van ontvetter op mijn ketting en op de onderdelen eromheen. Volgens mijn vriend gebruik ik altijd teveel van dit spul, maar ik wil gewoon het gevoel hebben dat die ketting echt goed schoon wordt. Lekker royaal gebruiken dus, en dat zullen de fabrikanten vast met me eens zijn ;-)

 

Derailleur schoonmakenHierboven heb ik het elke keer bewust gehad over je fietsketting en de onderdelen eromheen. De kettingbladen en de derailleur zijn namelijk net zo belangrijk bij het onderhouden van je fiets. Ik begin vaak bij de derailleurwieltjes. Na het insprayen pak ik de droge doek en houd ik die met twee vingers op het wieltje (die klein zwarte wieltjes waar je ketting aan de achterkant doorheen loopt).

 

Schoonmaken derailleurZoals je ziet hoopt hier zich flink wat vuil op na een flinke modderrit. Je kunt denk ik wel voorstellen dat als je eerst je ketting schoonmaakt en daarna de wieltjes, dat het vuil van de wieltjes weer op je ketting terecht komt.

 

 

Kettingbladen schoonmakenHierna maak ik de kettingbladen schoon. Ik doe dit door te ‘flossen’: met een droge doek tussen de bladen heen en weer bewegen. Als ik nog wat vuil zie dan haal ik dat ook met de doek weg tussen de bladen door. Natuurlijk vergeet ik ook de achterkant niet – voor zover ik daar bij kan.

 

 

Cassette schoonmakenVoor de cassette gebruik ik ook de flostechniek. Dit lijkt een heel karwei, maar als je er eenmaal handigheid in krijgt dat ben je er zo doorheen.

 

 

 

Onderhoud derailleurDan is het tijd voor de tandenborstel. Het liefst poets ik mijn hele fiets met de tandenborstel. Je kunt echt overal bij met dat ding, ideaal! Ik gebruik hem voor de plekjes waar ik moeilijk bij kan en – nadat ik het ergste vuil van de fietsketting heb gehaald met een droge doek – gebruik ik hem in een ijverige bui ook nog wel eens voor het vuil dat zich daarna nog tussen de schakels van mijn fietsketting bevindt.

 

Hoewel het in dit blog over de fietsketting gaat, heb ik natuurlijk wel mijn hele fiets gesopt gisteren. Na afloop is het dan ook belangrijk dat alles weer zo droog mogelijk wordt. Gouden regel nummer twee was niet voor niets ‘zo weinig mogelijk water gebruiken’. Water kan je fiets aantasten, zeker als het tussen kiertjes komt waar het niet zo snel meer droog wordt en dus roestvorming kan gaan veroorzaken. Ik maak alle randjes en kiertjes daarom ook zo grondig mogelijk droog.

RacefietsVergeet hierbij niet het randje tussen je voorvork en je balhoofd. Dit wist ik in het begin niet, waardoor er de eerste keer wat oranje prut (= roestvorming) tevoorschijn kwam op mijn doek. Dit is geen ramp want mijn fiets doet het nog steeds prima, maar ik wil natuurlijk alleen het allerbeste voor mijn fiets.

 

 

Schoonmaken racefietsOok het randje bij je crank is zo’n plekje dat je snel vergeet.

 

 

 

 

Schone handenAls alles droog is doe ik tenslotte een paar drupjes olie op mijn fietsketting en draai de ketting nog wat rond en schakel wat. Hierna verwijder ik de overtollige olie nog voorzichtig met een droge doek. En klaar is kees. Na afloop was ik mijn handen met hand cleaner van de action of de lidl, zodat ik niet een dag later nog met zwarte randjes onder mijn nagels loop. Succes!