Begin dit jaar schreef ik een blog over wielrennen en afvallen. Juist in het jaar dat ik het meest had gefietst was ik ‘ongemerkt’ steeds een beetje zwaarder geworden. Na de jaarwisseling ging daarom heel cliché de knop om. Er moest minimaal 10 kilo af. Dan zou ik in ieder geval weer veilig net onder de BMI-grens zitten. Inmiddels ben ik zelfs al meer dan die 10 kilo kwijt en die laatste kilo’s gingen er niet eens bewust vanaf. En toch… heb ik nog nooit zo weinig op mijn racefiets gezeten als de afgelopen acht maanden! Van ‘afvallen & wielrennen’ was dus eigenlijk helemaal geen sprake… Hoe dat zit vertel ik je hieronder.

Maar eerst de foto die ik in januari nam en de foto die ik vandaag nam. Het jasje moest mee op fietsreis en dus dicht kunnen. Nou, dat is dus ruimschoots gelukt 😉

wielrennen afvallenAfvallen wielrennen

 
 
 
 
 
 
 

Twaalf keer wielrennen

Ik ben eens even mijn Strava account ingedoken: in de maanden dat ik bezig was met afvallen, ben ik slechts twaalf (!) keer op mijn racefiets gestapt. In totaal heb ik nog geen 800 kilometer afgelegd… als wielrenner. Dat was geen bewuste keuze hoor. Ik heb namelijk wel ontzettend veel bewogen. Dat kan ook bijna niet anders als je wil afvallen. Ik fietste drie keer per week naar werk (zo’n 25 kilometer heen en terug), ik ontdekte weer een stukje Portugal op de fiets, ik maakte een paar ritjes op de mountainbike met mijn zusje en ik stapte zelfs twee keer op de Tacx. Verder heb ik nog heel veel gewandeld, gezwommen en last but not least: ik begon een moestuin. Dat laatste was ook de grootste boosdoener wat betreft het wielrennen; ik had er gewoon een stuk minder tijd voor. Maar met dat afvallen is het dus toch goed gekomen!

Afvallen: maak er een gewoonte van

Als je mij vraagt wat de grootste succesfactor is bij blijvend afvallen, dan is het wel het veranderen (of versterken) van je dagelijkse routine. Het zijn niet die lange ritten op de racefiets één keer per week – of ehhh één keer per maand – die het verschil maken, maar juist de dingen die je elke dag doet. (Het wordt dus een ander verhaal als je elke dag op je racefiets stapt om naar werk te gaan bijvoorbeeld). Ik heb bewegen ingebouwd in mijn leven. Ik fiets standaard naar werk en we zwemmen twee ochtend per week vóór werk. Ik zie het als een soort afspraak die ik met mezelf heb gemaakt. Een afspraak die zo routine is geworden dat ik er niet steeds weer over na moeten denken en/of het gevecht met mezelf over aan moet gaan.

Doordat ik dit zo vaak doe, weet ik ook wat ik (extra) kan eten op zo’n dag. In het begin voerde ik alles nog in – gewoon om bewust te worden van wat ik nu in mijn mond stopt – maar inmiddels gaat het ook prima zonder. En dat is als ik ga wielrennen toch nog een stuk lastiger. Na een flink stuk wielrennen heb ik ook flink honger. En het aantal calorieën op strava vind ik niet heel betrouwbaar. Toch geloof ik dat het me ook was gelukt als ik wél meer op mijn racefiets had gezeten. Uiteindelijk heeft het namelijk ook gewoon te maken met wat je in je mond stopt (ja, echt 😉 ). (Zie ook de tips die ik al begin februari gaf).

Spieropbouw

Een tip die ik in mijn eerdere blog nog niet heb gegeven is het opbouwen van spieren. De tips die ik gaf waren echt vanuit mijn persoonlijke ervaring. En hoewel ik het ook echt wel eens ergens gelezen had, weet ik het nu uit eigen ervaring: hoe meer je spieren getraind zijn, hoe meer brandstof je lichaam nodig heeft. Dat Werkt Dus Echt!

Dit jaar besloot ik ook om eens niet tot het zomerabonnement te wachten, maar gewoon het hele jaar door te zwemmen. Niet zozeer vanwege het afvallen, maar meer vanwege de core stability spieren. Ik was het namelijk zat om elke winter weer door mijn rug te gaan. Vanaf mei hebben we weer een zomerabonnement en gaan we zelfs braaf twee keer per week. Ik heb mijzelf eindelijk meerdere baantjes achter elkaar leren borstcrawlen en dat werpt zijn vruchten af. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik kan de blokjes op mijn buik nu zelfs zien zitten. En dat ‘slechts’ door twee keer per week een half uurtje zwemmen. Ik vind dat best cool. En nog leuker: door die spieren gaat het afvallen een stuk makkelijker. Ik ben nu niet meer zo bewust bezig mijn eten en bewegen als in het begin, maar ik val nog steeds af. En in kilo’s gaat het nu dan wel niet meer zo hard, in centimeters gaat het des te harder.

Last but not least: always be prepared

Het allerlaatste wat ik kwijt wil over mijn ‘afvalsucces’ beschreef ik ook al in mijn eerdere blog. Ik ben hier echter zó van overtuigd, dat ik het nog maar eens herhaal. Hét ‘geheim’ is dat je ervoor zorgt dat je altijd voorbereid bent. Denk vooruit en zorg dat je altijd een gezonde keuze bij de hand hebt. Ik kan echt serieus de hele dag door eten, en dat heb ik de afgelopen maanden ook gewoon gedaan. In mijn winkelmandje zit elke week weer die zak appels, dat emmertje snoeptomaatjes en een paar bakken kwark. Ik ben de honger voor en zorg dat er altijd iets in de buurt is, zodat ik niet ga snaaien. En that’s it wat betreft de ‘trucjes’…

Meer lezen

Lees hier het blog waarin ik vertelde dat ik 10 kilo wilde afvallen.

Lees hier het blog met mijn vijf tips om af te vallen.