In de maanden voor de Giro di Kika testte ik sportrepen van verschillende merken. Op Chickfietst.nl schreef ik o.a. een review over ClifbarSoyjoyMuleBar en Powerbar. De repen van Clifbar rolden uiteindelijk als grote favoriet uit deze test en ik nam hier dan ook een flink aantal van mee naar Italië. Toch heb ik deze repen amper gegeten tijdens de Giro di Kika. Wat ik dan wel at? Je leest het in dit blog!

Zware inspanning bij warm weer
Bij het testen van de repen had ik met één factor geen rekening gehouden: het kan in Italië verschrikkelijk warm zijn. Zo warm dat ik ineens geen zin meer had in die zware repen van Clifbar. Gelukkig had ik voor de Giro di Kika meerdere repen getest, maar ik had te weinig tijd om overal een uitgebreide review over te schrijven.

Zo had ik ook wat repen van Booom! bij Duursport besteld. Eerst probeerde ik het reepje met bananensmaak, dat smaakte naar bananensnoepjes. Dit vond ik persoonlijk iets te zoet, maar gelukkig had ik ook nog een andere smaak besteld: amandel. Dit reepje bleek te smaken naar het amandelspijs in een kerststol. Ik vond ze heerlijk en besloot er dan ook wat meer van te bestellen voor tijdens de Giro di Kika.

Het amandelreepje had zelfs bijna dezelfde structuur als spijs. Bijkomend voordeel van deze structuur was dat je niet veel hoeft te kauwen. Het reepje was daardoor makkelijk weg te werken en dat kwam zeker op de warme dagen en tijdens de beklimmingen goed uit. Ondanks het warme weer (30+ graden) bleven de reepjes zo hard als ze waren. (Dit in tegenstelling tot één van mijn andere favorieten, de Energizer Bar van Powerbar, die zacht werd in de verpakking).

Eet vooral wat je lekker vindt
Natuurlijk at ik tijdens de Giro di Kika niet alleen maar de repen van Booom!, al was het maar omdat ik er maar zes bij me had: één voor elke dag. Tijdens zo’n zware tocht is er eigenlijk maar één ding belangrijk: eet vooral wat je lekker vindt, want dan eet je er veel meer van. Je verbrandt namelijk zoveel calorieën tijdens zo’n meerdaagse tocht door de bergen dat je dat bijna niet meer bij kunt eten.

Tijdens de Giro di Kika had ik ook wat repen mee die ik nog niet had getest, zoals de repen van Torq. Gevolg: ik vond ze niet lekker en had moeite om ze weg te werken. Hierdoor at ik soms dus minder dan ideaal was. Gelukkig was onze begeleidingsauto nooit ver weg en kon ik deze repen dan snel omwisselen voor iets wat ik wel lekker vond.

Test je sportvoeding
Een tip die ik je mee wil geven als je zelf zo’n zware tocht gaat fietsen: probeer echt alles vooraf uitgebreid te testen. Het is gewoon zonde als je jouw sportieve doel niet volledig kunt volbrengen door je buik. Zo gebruikte ik de gelletjes die ik ook tijdens Tour for Life gebruikte (GU Espresso Love met cafeïne), maar toen ik één dag een ander merk gebruikte had ik de dag erna gelijk last van mijn darmen. (Al kon het ook aan de verse zalm bij het ontbijt hebben gelegen. Zo lekker, maar de dagen erna heb ik die maar laten staan. Daar goldt ‘eet vooral wat je lekker vindt’ dus niet 😉 ).

Afwisseling van spijs doet eten: zout
Op het eerste en/of tweede checkpoint maakte onze begeleiding vaak pasta of couscous met gedroogde tomaat en tonijn voor ons of aten we het extra brood dat we ’s ochtends bij het ontbijt hadden gemaakt op. Wat waren wij blij met deze (zoute) afwisseling na al die zoete repen. Daarnaast dronken we tijdens de bloedhete etappes enorm veel sportdrank. Het extra zout in deze maaltijden zorgde ervoor dat mijn lijf het vocht beter vast hield. Daarnaast kwamen er via deze sportdrank nog op een andere manier extra koolhydraten binnen. (Je wilde het ‘koolhydratenorkest’ van de deelnemers op de fiets en in de toiletgebouwen op de campings overigens niet horen…).

Tot slot: eten, eten, en nog eens eten
Zoals ik al eerder zei verbrand je tijdens een tocht als Giro di Kika zoveel calorieën dat je het bijna niet meer bij kunt eten. Het is dan ook belangrijk dat je elk half uur iets eet en dat begint al bij een goed ontbijt. Gelukkig was er tijdens de Giro di Kika een fantastisch ontbijt geregeld, gesponsord door Spar. Op deze manier was het minder lastig om ’s ochtends om 06.30 al een stapel eten weg te werken. Ik begon mijn dag met vers afgebakken brood, pannenkoeken met Nutella en een half bakje koffie.